Vesiliirto

Vesiliirto

Vesiliirto – Inhottava ja vaarallinen ilmiö tiellä

 

Mitä on vesiliirto?
Vesiliirto on fysikaalinen ilmiö, joka tulee näkyviin, kun vesikerros kerääntyy ajoneuvon renkaiden ja tien pinnan välillä. Se muodostuu suuren nopeuden takia, kun renkaat eivät onnistu ajamaan kaiken veden yli. Tämä aiheuttaa ajoneuvon jarrujärjestelmän hitaampaa toimintaa ja voi johtaa sivuluisuun.

On tärkeää olla aliarvioimatta kertyvän veden vaaraa kaduilla, teillä ja moottoriteillä. Vesiliirto useimmiten tapahtuu keväällä ja syksyllä ja muuten vain sateisilla päivillä, tai jolloin tien pinnalla on tavallista enemmän vettä. Haluamme kasvattaa kuljettajien tietoisuutta vesiliirron vaaroista, koska se saattaa aiheuttaa ajoneuvon hallinnan menetyksen ja johtaa vaarallisiin onnettomuuksiin.

Mitä tarkalleen tapahtuu?
Vesiliirto on pyörän ja maanpinnan kontaktin menetys, pidon menetys, jonka aiheuttaa kertynyt veden määrä renkaiden allaat, joka ei ehdi poistua. Tämä voi aiheuttaa sivuluisua ja auton hallinnan menetystä.

Mitkä tekijät vaikuttavat vesiliirtoon?
Sääolosuhteilla on suuri vaikutus tähän ilmiöön. Rankkasateen aikana vesiliirto voi tapahtua milloin tahansa. Se tapahtuu usein silloin, kun tiellä on kerros sadevettä. Tärkeimmät vesiliirron tekijät ovat: ajoneuvon nopeus, renkaiden kyky poistaa vettä ja vaimentimien tehokkuus.

Miten voit suojautua vesiliirrolta?
Minimoi riskiä joutua onnettomuuteen tarkkailemalla sääolosuhteita. Jos vesikerros muodostuu tien pinnalle, nosta jalka kaasulta ja hidasta. Muista, älä tee äkkijarrutuksia, sillä se vain pahentaa vesiliirtoa ja seurauksena on usein sivuluisu.

Yritä ajaa muiden autojen muodostamilla rengasjäljillä edessäsi ja säilytä turvaväli. Tarkista renkaiden kuluminen säännöllisesti, suositeltu renkaan kulutuspinta on 4-5 mm välillä renkaista riippuen. Varmista myös, että renkaissa on oikea ilmanpaine.

Jos sinulla on muita vihjeitä vesiliirtoa vastaan, kommentoi tämän artikkelin alle. Täällä Auto Europella olemme innokkaita kuullemaan melipiteitä ja havaintoja!

Mikäli tykkäsit kirjoituksesta, voit jakaa!

Kirjoitus julkaistu kategoriassa Ei kategoriaa. Lisää permalink kirjanmerkkeihin.

Jaa mielipiteesi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *